Monday, January 8, 2007

Tog- fremtidens kolektiv transport

Togruten Oslo-Stockholm ble gjenåpnet i dag etter å ha vært nede i to år.

Det er egentlig helt utrolig at den ble nedlagt. Det viser hvor lite både Norge og Sverige satser på jernbanen, til tross for alle de pene ordene om såkalt kollektivtrafikk i partienes programmer.
Det er fortsatt en stusselig behandling. Reisetiden vil faktisk økebetraktelig, med at det blir tog bytte i Karlstad.

Noe som hører med til historien er jo at nsb har støttet flyene de siste årene, med sin horible behandling av passasjerne, blant annet med en ekstrem av sovervognprisene, bruk av uegnet vognmateriel, osv.

Det er fullt mulig for tog å konkurrere med flyene i reisetid, spesielt med tanke på de sinnssyke restriksjonene og kontrolltiltakene man må igjennom på flyplassene i disse dager. Reisetiden Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen, Trondheim - Tromsø kan lett komme ned i halvparten av dagens med en satsing som ikke behøver å overstige prisen på veibygging rundt Oslo alene de siste tjue årene. Hvis man sluttet å bygge tolvfelts motorveier, og satset penger der de bør satses for en gangs skyld, kunne man endelig få et akseptabelt togtilbud.

No comments: